Zanim wyruszysz

Przygotowanie siebie i planowanie trasy

  • sprawdź formalne wymogi i porady polskiego MSZ jakie obowiązują w kraju do którego się  wybierasz, unikaj miejsc gdzie prowadzone są akcje wojenne lub gdzie słuchając doniesień z mediów może być szczególnie niebezpiecznie.
  • przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty – prawko (jeżeli jest taka potrzeba to również międzynarodowe), paszport pamiętaj ze musi być ważny co najmniej 6 miesięcy od daty wyjazdu, wizy – ich termin jest także  ściśle określony (wizę często można wykupić na granicy może się jednak zdążyć i warto o tym pamiętać, że w większości przypadków należy ubiegać się o nią z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem udając się do ambasady lub przedstawicielstwa dyplomatycznego danego kraju), dowód rejestracyjny, zielona karta, oraz gotówka najlepiej miejscowa + euro i dolary oraz karty kredytowe te jednak na nic się zdadza w buszu lub środkowej  Azji, zrób także ksero wszystkich dokumentów i trzymaj je w oddzielnym miejscu natomiast gotówkę podziel na części tak aby w razie kradzieży nie stracić wszystkiego. Najlepszym miejscem na przechowywanie najcenniejszych rzeczy jest zamykana saszetka zawieszona na szyi z powodzeniem można z nią spać będąc pewnym ze rano będzie na swoim miejscu.
  • przeglądaj – kupuj przewodniki, mapy i wygrzeb z netu wszystko co może ci się przydać. Pytaj-wysyłaj maile do podróżników, osób które już tam były.
  • znajomość podstawowych zwrotów w miejscowym języku ułatwi Ci komunikacje oraz zwiększy przychylność miejscowych do Ciebie.
  • zorientuj się ile czasu zajmie Ci twoja trasa, pamiętaj góry mocno spowalniają podobnie jak niska jakość dróg.
  • pamiętaj o EKUZ tj .europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (wcześniej  druk e-111), zgłoś się po nią do swojego oddziału NZOZ, jeżeli musisz się zaszczepić pamiętaj o tym wcześniej. Szczepienia dzielą się na zalecane i obowiązkowe warto jedna dla własnego świętego spokoju i dla spokoju najbliższych skorzystać ze wszystkich możliwych.
  • przygotuj się fizycznie bez względu czy będzie to autostop, samolot, pociąg, motocykl, samochód, rower czy inny rodzaj transportu wyskocz na siłownie, pobiegaj, popływaj dodaj sobie mocy.
  • fajnie gdybyś miał listę wszystkiego co może ci się  przydać, fajnie tez gdyby były na niej rzeczy wyłącznie niezbędne, ponieważ w trasie każdy zbędny kilogram będzie Cię spowalniał, spalisz więcej  paliwa lub nadźwigasz się czegoś, co nie jest Ci niezbędne  do życia .

 

 

 

Cel podróży

Wybór celu to kwestia bardzo osobista, bo różne są powody wyjazdu, różne rzeczy nas inspirują, zależy również od naszych finansów, sprawności, doświadczenia, stopnia trudności, no i czy aktualna partnerka życiowa się na to zgadza – w tym momencie jedyna dobra rada to – na pewno nie jest twoja druga połówka poszukaj nowej.

Musimy tu pamiętać o normach obowiązujących w kraju w którym się znajdziemy, szanujmy odrębność miejscowej ludności oraz respektujmy prawo np. w przypadku przekraczania prędkości lub np. zażywania narkotyków mogę zrozumieć że odloty po zapaleniu trawki mogą być inspirujące, ale w niektórych krajach można dosłownie stracic przez to głowę. Pamiętajmy także o normach zwyczajowych, ponieważ nawet uważając się za osobę kulturalna może okazać się ze w niektórych sytuacjach nasze zachowanie może okazać się prostackie, tak wiec ważne aby o kraju w którym się znajdziemy dowiedzieć się jak najwięcej.

Do góry

 

 

Sprzęt

  • sprawdź stan techniczny pojazdu (opony, klocki, akumulator, łańcuch, olej, zawory, zlikwiduj nawet najdrobniejsze usterki i wycieki, poczytaj na forum o swoim sprzęcie, tam dowiesz się o najczęstszych awariach i przygotuj się na nie).
  • pamiętaj o ubezpieczeniu OC, AC, często  przydatne może pokazać się assistanse, choć poza Europą raczej nie działa, sprawdź termin kiedy upływa termin badania technicznego.
  • narzędzia, części zapasowe oraz eksploatacyjne. W zależności gdzie będziecie, jak długo potrwa podróż, zależy co i w jakich ilościach zabierzesz. Jeżeli będziesz poruszał się w miejscach cywilizowanych, gdzie o serwisy i inne warsztaty nie trudno (Europa), to nie musisz zabierać wszystkich narzędzi jakie posiadasz tylko podstawowe. Zorientuj się, czy niema utrudnionego dostępu do stacji paliw w przeciwnym wypadku musisz mieć ze sobą  co najmniej 5-cio litrowy karnister z benzyną.
  • podstawowe rzeczy to:

Łatki, dętki, opony, klej, łyżka do opon, spray, pompka;

smar do łańcucha – ja z powodzeniem używam oleju silnikowego pozostałego z okresowych wymian, można  także  zamontować SCOTTOILER utrzymujący  łańcuch w ciągłej  wilgotności olejowej (co oczywiste sprawa nie dotyczy kardanowców np. .rusków lub BMW);

olej silnikowy, żarówki, świece ,bezpieczniki, izolacja, opaski plastikowe, trochę kabli;

zapasowy moduł, cewka i regulator, linki lub specjalny zestaw naprawczy linek.

  • warto pomyśleć o gmolach – zabezpieczają one przed uszkodzeniem silnika w razie wywrotki, po za tym  można  do nich zamontować spacerówki, które pozwalają na zmianę  pozycji nóg w czasie jazdy, można także  pokusić  się o zamontowanie osłony silnika, ale to dotyczy głównie edndurowców, oraz zamontować  wysoką szybę, handbary oraz podgrzewane manetki.

Do góry

 

 

Strój

Dobór stroju zależny jest od tego na czym jeździmy, gdzie jedziemy, terminu wyjazdu (pogoda), długości trwania. Niemniej jednak pewne zasady są wspólne dla wszystkich – nie możesz zmarznąć, zmoknąć, bo przechłodzenie organizmu może spowodować, że będziesz musiał wracać do domu lub spowoduje sporą przerwę w podróży, ani narazić na niebezpieczeństwo, tak wiec na stroju nie oszczędzaj.

  • kask najlepiej markowy (jeżeli będzie za mały lub gdy będzie gwizdał może utrudnić przemieszczanie się,  po za tym  narazisz się na ból głowy lub np. zapalenie zatok, a to już może być niebezpieczne).
  • kurtka i spodnie, najlepiej z ochraniaczami, ewentualnie z podpinką, żadnych dresów czy krótkich spodenek. Osobiście używałem kurtki i spodni skórzanych od tego roku jednak będę testował kurtkę z membraną gore-tex –  jest szansa ze będzie lepiej chronic przed niesprzyjającą pogodą.
  • wodoodporny kondomik, u mnie sprawdził się zakupiony w markecie budowlanym, tańszy od markowego o jakieś 500%, moje prędkości przelotowe są jednak mniejsze i nie wiem jak będzie to wyglądało powyżej 100 km/h
  • rękawice, kominiarka, buty motocyklowe lub glany – żadnych adidasów, w razie rozdarcia stroju nie zastąpiona jest taśma klejąca „Power tape”, przyda się także przy innych awariach.
Do góry

 

 

 

Co zabrać

Poza rzeczami wymienionymi w punkcie 2 (sprzęt) warto pamiętać o:

  • telefon komórkowy.
  • apteczka, a w niej prezerwatywy,
  • czapka, obuwie sportowe lub/i klapki, bielizna, przybory toaletowe, tabletki odkażające wodę, papier toaletowy, latarka z zapasem baterii – trzeba wybierać małą, ale solidną najlepiej wodoszczelną, mapy, przewodniki, grzałka turystyczna na 12/220v, prymus lub kuchenkę gazową, igła i nici, scyzoryk, aparat foto, kamera, baterie, ładowarki, linki i gumy do mocowania bagażu, namiot, karimata, śpiwór ważne żeby były dobrego gatunku i ciepłe, ja w Rumunii testowałem namiot z Tesco za 25 pln. na szczęście sprawdził się nawet podczas  sporych opadów choć szyty był chyba na niezbyt wyrośniętych chińczyków, musiałem spać z podkulonymi nogami i w poprzek – tzw. pozycja embrionalna, gdyż w normalnej pozycji moje 176 cm wzrostu po prostu się nie mieściło.
  • przyda się także zeszyt i długopis, ewentualnie dyktafon, żeby robić zapiski z trasy, jeżeli prowadzimy blog lub mamy własna stronę w Internecie, to zapisywanie wydarzeń, nazw miejscowości, imion spotkanych ludzi oraz własnych przemyśleń, pozwoli nam na zapamiętanie większej ilości szczegółów, a tym samym na ciekawsza relację z trasy.

Do góry

 

 

Pakowanie motocykla

Rodzaj naszego motocykla wpływa znacząco na to, jaki zastosujemy system przewożenia bagażu, czy będą to kufry, sakwy, worki wodoszczelne. Zaletą kufrów jest bezpieczeństwo naszego bagażu przed  osobami nie powołanymi, sakwy natomiast nie pękają podczas wywrotki, mogą się przetrzeć ale na pewno bardziej amortyzują i zmniejszają ryzyko uszkodzenia moto. Po za tym  zajmują mniej miejsca gdy nie są w pełni załadowane.

Głównym jednak problemem jest umieszczenie bagażu jak najniżej i w miarę po środku motocykla, tam właśnie znajduje się środek ciężkości. Przydatna rzeczą jest tzw. tankbag – pojemna torba umieszczona na zbiorniku, często z mapnikiem, mocowana na magnesy lub gdy mamy zbiornik z plastiku to na pask. Przewozimy w nim najpotrzebniejsze i najwartościowsze rzeczy np. apteczka, aparat, telefon, dokumenty. Pamiętajmy także o szerokości całego zestawu, bo jeśli wpakujemy się w korki to przedzieranie się przez nie może być utrudnione.

Do góry

 

 

 

Spanie na dziko

Osobiście sypiam wszędzie, gdzie to tylko możliwe, noclegu szukam gdy zaczyna się robić ciemno, jest to oczywiście błąd, gdyż zmierzch zapada szybko i może okazać się że namiot będziemy rozbijać przy świetle księżyca (o ile właśnie świeci). Należy pamiętać jednak, że w niektórych krajach spanie na dziko jest zabronione, tak wiec wybierajmy miejsca z dala od zabudowań, tak aby nikomu nie przeszkadzać, a wtedy i nasz sen będzie spokojniejszy. Należy oczywiście omijać tereny wojskowe, centra miast i wiosek, im mniej ludzi wie że tu biwakujemy tym bardziej wzrasta nasze bezpieczeństwo. Idealne są drogi w lesie które często prowadzą do nikąd, polanki daleko od szosy. Unikajcie rozpalania ognisk, ponieważ ogień widać z daleka, wzrasta także zagrożenie pożarowe i narażamy się na kolejny mandat lub wizytę nie zawsze przyjaźnie nastawionych miejscowych opryszków. Przed opuszczeniem miejscówki powinieneś bezwzględnie pozostawić po sobie porządek.

 

Lista najpotrzebniejszych rzeczy:

Motocykl

  1. apteczka
  2. kamizelki
  3. zestaw naprawczy
  4. zapasowe klucze
  5. OC/AC/zielona karta/assistance
  6. bateria
  7. narzędzia + dod. śrub. do pilota
  8. mapy
  9. karty NFZ
  10. dokumenty: prawo jazdy, dowód, karta VISA
  11. chustka
  12. rękawice
  13. ochraniacze na buty, rękawice, na szyję
  14. kominiarka
  15. kurtki i spodnie
  16. kosz (skórzany) na butelkę, raczej tylko w przypadku
  17. paski do mocowania + linki + sznurek
  18. pokrowiec
  19. okulary i kaski

 

Akcesoria:

  1. namiot, śpiwory, karimaty
  2. butla + palnik
  3. menażka, sztućce, talerze, kubki, nóż
  4. płyn do naczyń (+ściereczka) + ręczniki (2 duże + 1 mały)
  5. czołówka
  6. baterie, akumulator
  7. ładowarka do telefonu i do akumulatorków
  8. telefon
  9. zapałki, zapalarka
  10. zupki chińskie 🙂 + inne gorące kubki
  11. herbata,cukier
  12. woda
  13. długopis + notatnik
  14. karty do gry
  15. mp3 player
  16. paletki do badmingtona
  17. otwieracz do konserw
  18. książki
  19. aparat fotograficzny
  20. buty do pływania

21.    nawigacja

 

Kosmetyki:

  1. krem do opalania, mleczko po opalaniu, krem do twarzy, do rąk
  2. krem do golenia + maszynka + żyletki
  3. szampon + żel pod prysznic
  4. pasta do zębów + szczoteczki
  5. mydło
  6. chusteczki
  7. papier do WC
  8. balsam po goleniu

 

Lekarstwa:

  1. off na komary, fenistil
  2. krople żołądkowe
  3. plastry + bandaż (zwykły i elastyczny)
  4. aspiryna
  5. nurofen, apap
  6. altacet
  7. bakterie pokarmowe stosowane w antybiotykoterapii
  8. specyfik na rozwolnienia
  9. wszystkie lekarstwa które musicie brać regularnie

Komentowanie jest wyłączone